مصرف گردو خشک درجه یک در دوره بارداری موجب چشم رنگی شدن نوزاد می شود

برای بسیاری، انتخاب یک رژیم غذایی سالم به فداکاری بستگی دارد: کنار گذاشتن پیش غذا، کاهش کربوهیدرات یا چربی اشباع شده، کنار گذاشتن دسر. اما اگر چیزی بود که واقعاً دوست داشتید و برای شما خوب بود، چه؟

این بار در اخبار داغ است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افرادی که گردو خشک درجه یک مصرف می‌کنند، عوامل خطر قلبی عروقی را بهبود بخشیده و میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، چندین آزمایش مصرف آجیل را با کاهش فشار خون و سطح کلسترول مرتبط دانسته اند. و آجیل بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه ای است که برای سلامت قلب نیز مفید است.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که گردو ممکن است انتخاب خوبی باشد. و این اولین بار نیست که محققان به این نتیجه می‌رسند. تجزیه و تحلیل قبلی توسط همان محققان (شامل 365 شرکت کننده در مطالعه در 13 کارآزمایی) نشان داد که رژیم های غذایی غنی شده با گردو منجر به کاهش کلسترول تام و LDL (“بد”) در مقایسه با سایر رژیم ها می شود. از آن زمان، مطالعات بیشتری با شرکت کنندگان بسیار بیشتر در مطالعه و پیگیری طولانی تر منتشر شده است.

این آخرین تجزیه و تحلیل داده‌های 26 کارآزمایی قبلی را که شامل بیش از 1000 نفر بود، ترکیب کرد. در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی معمولی داشتند، افرادی که رژیم غذایی غنی از گردو مصرف می کردند دارای موارد زیر بودند:

کاهش کلسترول تام (حدود 7 میلی گرم در دسی لیتر، که نشان دهنده کاهش 3 درصدی بیشتر است)
کاهش کلسترول LDL (حدود 5.5 میلی گرم در دسی لیتر، کاهش 4 درصدی بیشتر)
تری گلیسیرید کمتر (حدود 5.7 میلی گرم در دسی لیتر، کاهش 5.5٪ بیشتر)
آپوپروتئین B (پروتئین مرتبط با بیماری های قلبی عروقی) را تقریباً 4 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داد.
در حالی که این بهبودها در لیپیدهای خون نسبتاً ناچیز بود، بهبودهای بزرگتر (به عنوان مثال، کاهش 12 میلی گرم در دسی لیتر کلسترول تام) زمانی که رژیم مقایسه یک رژیم غذایی معمولی ایالات متحده یا غربی بود (یعنی یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز، مشاهده شد. غذاهای لبنی پرچرب و غذاهای شیرین شده مصنوعی).

گردو

رژیم غذایی سرشار از غذاهای پرچرب مانند آجیل همیشه این نگرانی را در مورد احتمال افزایش وزن ایجاد می کند، اما خوشبختانه کسانی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می کنند وزن اضافه نکردند.

چرا گردو برای شما خوب است؟
در حالی که این تحقیق جدید جالب است، اما این سوال را نیز مطرح می کند که آیا گردو به نوعی منحصر به فرد است یا خیر. در واقع، ممکن است این نوع روغن های موجود در گردو باشد که آنها را در مورد سلامت قلب و عروق خاص می کند. گردو حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که از چربی های اشباع شده سالم تر است. علاوه بر این، گردو دارای اسیدهای آلفا لینولنیک و لینولئیک است که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد که عروق خونی را سالم نگه می دارد، علاوه بر این که اثرات مطلوبی بر چربی خون دارد.

همه آجیل ها برابر نیستند. بسیاری از آجیل ها (مانند بادام و بادام هندی مورد علاقه من) همراه با چربی های چند غیر اشباع غنی از چربی های تک غیراشباع هستند. اینها انواع چربی‌ها سالم‌تر از چربی‌های اشباع و ترانس هستند، اما ترکیب خاصی از چربی‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گردو ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

خیلی سریع نیست، دوستداران گردو
قبل از شروع مصرف گردو، نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: